Tip: oventhermometer + verslag van mijn helweek


helweekMijn helweek is afgelopen, gelukkig. Voordat ik vertel hoe het was wil ik even mijn laatste culinaire inzicht met jullie delen. Mijn keuken is niet zo geweldig uitgerust: ik heb bijvoorbeeld maar twee kookpannen, en als ik soep kook doe ik dat in een hapjespan, met de bodem van een springvorm als deksel. Toch komen er zo nu en dan best lekkere dingen uit mijn keuken. 

Ik probeer alleen al een tijdje dit recept voor brownies te maken, het recept is van Rutger die Heel Holland Bakt heeft gewonnen en ze schijnen heel lekker te zijn. Ik heb het nu al een keer of vier geprobeerd en ze worden telkens niet gaar, dus ik besloot om een oventhermometer te kopen om te checken of de temperatuur op mijn oven wel klopt. Ik wist wel dat mijn oven niet bepaald een topoven is, maar dit is niet te geloven: ik stelde de oven in op 200 graden, en de temperatuur bleek 150 te zijn! En bij 180 graden (waarop de brownies gebakken moeten worden) maar zo’n 120 graden, logisch dus dat ze steeds mislukken.

Ik ben heel benieuwd hoe dit bij andere goedkope elektrische ovens zit, en mijn plan is om al mijn vrienden lastig te vallen met mijn oventhermometer. De tip van vandaag is dus: koop een oventhermometer (niet echt duur, de mijne kocht ik voor €15 bij een kookwinkel), en ontdek of jouw oven je de waarheid vertelt!

Dan mijn helweek, jullie zijn vast benieuwd hoe het gegaan is. Wie mij wat langer volgt weet dat ik al een keer een maand zonder suiker probeerde te leven, wat niet echt een doorslaand succes was. Geen verrassing dus dat ik gefaald heb om de helweek vol te houden, ik zal eerst even een lijstje geven met regels die waar ik me aan gehouden heb, en dan komt een alinea met smoesjes.

De regels:

Start maandagochtend en stop zondagavond
Sta elke dag om  5 uur op
Sport elke dag
Kijk geen tv
Gebruik geen social media onder werktijd
Eet gezond
Werk extreem hard
Klets niet met collega’s
Werk donderdagnacht de hele nacht door
Wees de hele week positief en oplossingsgericht

Ehm ik heb dus bijna alle regels gebroken. Toch ben ik niet ontevreden, want ik ben twee kilo afgevallen (!), ik ben vier keer om 5 uur opgestaan (op de foto hierboven zie je hoe charmant ik er dan uit zie) en ik heb vier keer gesport. Verder heb ik veel gedaan qua werk en was het gewoon best een leuke week. Ik zou het ook graag nog een keer doen, maar dan met één verschil: die nacht opblijven. Dat was gewoon een héél slecht idee. Ik twijfelde van te voren al of ik het moest doen, ik heb ten slotte twee peuters waar ik in m’n eentje voor zorg en ik moet best zuinig zijn met m’n energie. Maar ik dacht: geen excuses, gewoon bikkelen.

Dat ging alleen niet zo goed, ik bleef donderdag tot half vier op en toen viel ik alsnog in slaap, om pas om zes uur weer wakker te worden. Het resultaat: ik was kapot, want minder dan drie uur geslapen, maar ik had niet het gevoel dat ik mijn doel gehaald had. Ik baalde dus, en ik was moe, had hoofdpijn en keelpijn, en heel veel trek in zoete dingen. Oh en ik had het de hele tijd koud, en ik viel steeds bijna in slaap. De rest van de week heb ik geprobeerd om de slaap toch een beetje in te halen, door niet meer om vijf uur op te staan, maar tussen zes en zeven, en rond negen uur naar bed te gaan.

De volgende helweek wordt dus eentje zonder nacht doorhalen, ik heb m’n energie nodig om te werken, en om geduldig te blijven als mijn kinderen het bloed onder m’n nagels vandaan halen. Maar planningen maken, elke dag sporten en lekker veel discipline doe ik de volgende helweek weer, want dat is heel goed bevallen. En had ik al gezegd dat ik twee kilo afgevallen ben?!

Eén reactie op “Tip: oventhermometer + verslag van mijn helweek

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *