Dag 4: alleen volkorenbrood

vezels in brood2015 is volgens mensen die er verstand van hebben ‘het jaar van het normaal eten’. We zijn helemaal klaar met superfoods, paleo en de voedselzandloper. Gewoon normaal doen. Goed idee, en zullen we dan ook gewoon weer brood gaan eten? Met brood is niks mis, maar er is wel verschil tussen soorten brood. In dit artikel een overzicht van de soorten brood, en waarom volkorenbrood het gezondst is.

Witbrood

Als witbrood even gezond was als bruin, zou ik denk ik alleen nog witbrood eten. Toch is dit heel onverstandig, om twee redenen: 1. witbrood vult veel minder goed, maar bevat even veel calorieën als bruin- of volkorenbrood. Je moet er dus meer van eten om een vol gevoel te krijgen. 2. witbrood bevat minder voedingsstoffen dan bruinbrood, bijvoorbeeld minder ijzer, calcium en andere mineralen.

Spelt

Speltbrood heeft een gezond imago, maar alleen het label ‘speltbrood’ zegt eigenlijk niks. Spelt is een graansoort, net als tarwe. Graan kan op verschillende manieren verwerkt worden, dus de hele korrel of alleen delen daarvan. Speltbrood kan dus ook gewoon witbrood zijn, het is dan alleen van speltkorrels gemaakt in plaats van van tarwekorrels. Als je hier niks van snapt (logisch): Op het blog I am a foodie wordt duidelijk en met plaatjes uitgelegd wat het verschil is.

Bruinbrood

Bruinbrood wordt gemaakt van tarwemeel, hiervoor wordt een deel van de graankorrel gebruikt, niet alleen de ‘witte’ binnenkant, maar ook een deel van de buitenkant van de korrel, deze delen worden zemelen en kiemen genoemd. Bruinbrood bevat daardoor meer vezels en voedingsstoffen dan witbrood, en minder dan volkorenbrood. Precies er tussenin eigenlijk dus. Tarwebrood is trouwens hetzelfde als bruinbrood.

Meergranen

Meergranen betekent dat voor het bakken van brood verschillende soorten graan zijn gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld een combinatie zijn van tarwe- en maismeel, of bloem en rogge. De term ‘meergranen’ is niet wettelijk beschermd, in tegenstelling tot volkoren en bruinbrood (deze laatste twee mogen alleen zo genoemd worden als er ook echt een bepaald deel tarwe- of volkorenmeel is gebruikt). Meergranenbrood kan dus ook een combinatie van witbrood en maisbrood zijn. Of meergranenbrood gezonder is dan witbrood, weet je pas als je het etiket nauwkeurig gaat lezen. Hoe meer volkorenmeel er gebruikt is, hoe gezonder het brood. Als er veel zaden zijn toevoegd is dat ook extra gezond (dat zie je ook in de grafiek hierboven).

Volkoren

Volkoren is de meest gezonde broodsoort, en bevat de hoogste concentratie voedingsstoffen en vezels. Voor volkorenbrood wordt de hele tarwekorrel gebruikt, waardoor volkorenbrood rijk is aan ijzer, calcium en andere voedingsstoffen. Je kan er ook niet veel van eten zonder vol te raken, een goede keuze dus als je brood eet.

Tip: kies deze maand voor volkoren brood: zo krijg je snel een vol gevoel en eet je niet onnodig veel. Probeer hier streng in te zijn.

En nog steeds alles opschrijven wat je eet! 

2 reacties op “Dag 4: alleen volkorenbrood

  1. Pingback: Dag 5: soep - Evelien Eet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *